h1

Numele acestei recenzii este SECRET

August 19, 2009

Prima dată când am văzut coperta cărţii Numele Acestei Cărţi Este Secrethttps://i2.wp.com/lh3.ggpht.com/thekingsenglishbookstore/SP-MdokV9qI/AAAAAAAACyw/GChtEQESQoQ/s400/100_1162.jpg (Editura Corint Junior) am crezut că este un roman scurt, pentru copii mici, plin de ilustraţii şi de aventuri trase de păr. NU a fost deloc aşa, ci din contra, Numele Acestei Cărţi Este Secret şi stilul autorului Pseudonymous Bosch mi-au amintit de O serie de evenimente nefericite , de Lemony Snicket. Se ştie deja că Lemony Snicket este defapt Daniel Handler sub pseudonim. Eu m-am gândit că şi P. Bosch ar putea fi aceeaşi persoană. Totuşi, am citit undeva că adevărata identitate a lui P. Bosch ar fi Jon Scieszka.

O să încep în stilul cărţii, spunând că dacă veţi citi această recenzie veţi descoperi un mare secret, un secret îngrozitor.

https://i0.wp.com/www.edituracorint.ro/images/NumeleCartiSecret.jpgCassandra locuieşte cu mama sa, Mel, iar uneori merge la bunicii săi falşi, Larry şi Wayne. Cei doi locuiesc într-o vechie staţie de pompieri şi au o impresionantă colecţie de vechituri. Într-o zi, Gloria, un agent imobliliar, vine şi le vinde nişte obicete vechi celor doi bunici. Aceasta spune că i-au aparţinut unui magician care a murit într-un incendiu în propria lui casă. Printre obiecte, Cass găseşte o cutie de lemn în care se află fiole cu diferite substanţe. Pe o tăbliţă metalică din cutie este scris Simfonia Mirosurilor.

Întâmplarea face ca la şcoală, Max-Ernest, un băiat exagerat de vorbăreţ, să o întâlnească pe Cassandra. Cei doi se împrietenesc, iar Max-Ernest află şi el de Simfonia Mirosurilor. Ei găsesc în cutie mai multe bilete, printre care unul în care sunt scrise mai multe instrumente. Descoperă că fiecare intrument reprezintă o substanţă din Simfonia Mirosurilor, iar primele litere din denumirile fiecărei substanţe puse la un loc formează cuvântul HELP, adică AJUTOR. Max-Ernest şi Cassandra hotărăsc să îl ajute pe magician şi să meară la casa lui.

Ajunşi la casa magicianului, cei doi descoperă că este cât se poate de ciudată. . Mergând la baie, Max-Ernest descoperă un coridor secret, care duce la Camera Magicianului. Acolo, Cass şi partenerul ei găsesc un caiet de însemnări al magicianului. În casa cea misterioasă îşi face apariţia Gloria (agentul-imobiliar), însoţită de doi tineri, Doctorul L. şi Doamna Mauvais. Max-Ernest şi Cass reuşesc să fugă la timp.

Problema este alta, caietul de însemnări al magicianului este GOL, cu excepţia unor anagrame. Mai târziu, Cass descoperă că paginile caietului sunt duble, iar însemnările se află între ele. Magicianul se numeşte Pietro Bergano. Când erau copii, el şi fratele său, Luciano, au plecat din Italia, căci o persoană foarte rea (Benito Mussolini) ajunsese la putere. Cei doi s-au dus în America, în Kansas. Trebuiau să ajungă la o mătuşă, dar în drumul lor s-au oprit la un circ, şi acolo au rămas. Învăţaseră să facă o mulţime de trucuri şi erau o atracţie a circului, mai ales că sufereau amândoi de o boală denumită sinestezie: asociau culorile cu diferite cuvinte. Într-o zi, un băiat le-a adus un cadou de la o doamnă frumoasă. Era vorba despre Simfonia Mirosurilor. Cu ajutorul ei, fraţii Bergamo au reuşit să comunice cu ajutorul semnalelor olfactive. Până într-o zi, când o doamnă frumoasă, cea care le dăruise Simfonia Mirosurilor, a venit şi i-a invitat pe băieţi la restaurant. Pietro a refuzat să meargă, însă Luciano s-a dus…şi nu s-a mai întors, NICIODATĂ. Mai târziu, Pietro a găsit alte cazuri de copii sinestezici răpiţi.

Max-Ernest şi Cass au fost impresionaţi şi speriaţi de povestea fraţilor Bergamo. Şi ceea ce îi sperie cu adevărat este răpirea unui elev sinestezic din şcoală. Este vorba de Benjamin Blake, care asocia culorile cu sunete. Cass şi Max-Ernest se ceartă între ei şi nu mai sunt parteneri. Astfel, fata trebuie să îl găsească de una singură pe Benjamnin, iar principalii suspecţii sunt Doamna Mauvais şi Doctorul L., care au plecat mai devreme de la şcoală într-o maşină pe care scria Soarele de la Miezul Nopţii, iar în maşină se văzuse silueta unui băiat. Cassandra are noroc, mama ei este plecată în străinătate, aşadar reuşeşte să scape repede de bunicii Larry şi Wayne şi să afle dintr-o carte veche adresa acestui loc numit Soarele de la Miezul Nopţii, un centru de relaxare pentru celebrităţi. Cassandra dă telefon la numărul centrului şi pretinde că este o celebritate. Apoi îl sună şi pe Max-Ernest pentru a-i spune ce urmează să facă. O maşină vine mai târziu să o ducă acolo. Conducătorii acestui loc sunt chiar Doamna Mauvais şi Doctorul L. Singura întrebare pe care şi-o pune Cassandra este cum de sunt aşa de tineri, având în vedere că erau la fel de tineri şi atunci când magicianul era un copil. Astfel, eroina noastră încearcă să îl salveze pe Benjamin şi află un secret îngrozitor!

Am fost încântat de această carte, care a fost mult mai interesantă decât mă aşteptam. Aş putea să caracterizez print trei cuvinte: misterioasă, amuzantă şi originală.

Pseudonymous Bosch a mai scris două cărţi în aceeaşi serie: Dacă Citeşti Asta Este Prea Târziu (If You’re Reading This, It’s Too Late) şi Această Carte Nu Este Bună Pentru Tine (This Book Is Not Good for You).

book cover of   If You're Reading This, It's Too Late   by  Pseudonymous Bosch

book cover of   This Book Is Not Good for You   by  Pseudonymous Bosch