h1

Tunele – recenzie şi rezumat

Decembrie 18, 2008

Probabil că din ce în ce mai multă lume a a început să audă de „Tunele”, urmaşul lui Harry Potter. Într-adevăr, şi pe blogul meu am vorbit destul de mult despre acest subiect. Totuşi, este un subiect despre care poţi vorbi destul de multă vreme. Nu este „Tunele” un adevărat urmaş al lui Harry Potter (fiind subiectiv, trebuie să subliniez că seria lui J.K. Rowling m-a impresionat mult mai mult decât aceasta), dar pentru mine rămâne o carte bună, inspirată din capodopera lui Jules Verne, „O călătorie spre centrul pământului”. Nu ştiu dacă autorii au declarat aşa ceva, dar mie cartea mi se aseamănă cu cea a lui Verne (din punct de vedere al locului unde se desfăşoară acţiunea, adică subteranul). Deja cei de la Relativity Media au cumpărat drepturile pentru un film ce urmează să apară nu peste foarte mult timp, film ce va avea un buget extraordinar. Mie mi s-a părut interesantă ideea, adică lumea necunoscută din subteran. M-am aşteptat la ceva cât de cât complex şi asta am şi găsit în seria „Tunele”. Recunosc că am fost profund influenţat de reclama care i-a fost făcută acestei carte. A fost promovată atât de mult încât a fost imposibil să rezist tentaţiei de a nu o cumpăra atunci când am trecut pe la o librărie. Mi s-a părut dubios faptul că sunt doi autori care au lucrat la această carte: primul, Roderick Gordon şi, al doilea, Brian Williams. Nu sunt sigur dacă am dreptate dar, după ce am discutat şi cu alte persoane, am ajuns la concluzia că Roderick trebuie să fie scriitorul principal. Cred că Brian se ocupă mai mult de ilustraţii şi idei. Sunt un fel de jumătăţi de măsură care, reunindu-se, formează un întreg. Probabil că unul fără celălalt nu ar fi în stare să scrie la fel de bine cum o fac acum. Cartea conţine şi multe descrieri. Nu mă omor eu după acest mod de expunere dar, recunosc, descrierea tunelelor şi a subteranului este reuşită.

Probabil că este cam târziu să scriu tocmai acum rezumatul primului volum, având în vedere că între timp Roderick Gordon şi Brian Williams au fost şi în România, cartea a doua s-a lansat deja iar eu aproape am terminat-o. Sper să îl citiţi măcar pentru a vă aminti acţiunea, dacă aţi uitat-o între timp.

AICI ÎNCEP SPOILERELE

Will este un băiat de 14 ani care locuieşte în Londra. El locuieşte alături de tatăl său, dr. Burrows, mama sa, d-na Burrows şi sora sa, Rebecca. Will, dr. Burrows şi Chester, un prieten de-al lui Will, sunt pasionaţi de săpături. Într-o zi, dr. Burrows şi d-na Burrows se ceartă. Dr. Burrows se închide în beci şi nu mai apare. Will sparge uşa de la beci şi descoperă că dr. Burrows nu este nicăieri. Poliţia este chemată dar nu reuşeşte să afle unde a dispărut dr. Burrows. Will şi Chester încearcă să îl găsească ei pe dr. Burrows. Descoperă un tunel în spatele bibliotecii din beci şi se duc prin el în căutarea doctorului Burrows. Din păcate, tunelul ducea într-o fundătură. Will şi Chester au continuat să sape tunelul până ce au ajuns într-o încăpere cu un lift. Cei doi s-au gândit că poate au ajuns în subsolul unei clădiri şi au luat liftul. Credeau că dr. Burrows este pe acolo. Liftul a coborât însă în adâncul pământului, unde cei doi băieţi s-au trezit într-un oraş subteran. Era un fel de peşteră uriaşă plină de case, străduţe şi felinare. Cei doi s-au uitat pe fereastra unei case apoi au intrat, să vadă dacă este locuită. În casă părea că locuieşte cineva, având în vedere faptul că era mobilată, ceasiş funcţiona şi în bucătărie erau nişte căni cu ceai. Când au ieşit din casă, Will şi Chester au fost prinşi de un Styx, un poliţist din acea lume subterană. Styxul i-a dus la secţia de poliţie, iar cei doi au fost acuzaţi de intrare prin efracţie într-o proprietate privată. Au fost închişi într-o celulă şi au fost supuşi unor interogări. Will şi Chester au rămas mult timp închişi în acea celulă.
În tot acest timp, d-na Burrows înnebunise. Rămăsese şi fără soţ şi fără copil. A dat-o pe Rebecca în grija mătuşicii Jean, iar ea s-a dus la un spital.
La secţia de poliţie unde erau închişi Will şi Chester au venit doi vizitatori: Cal Jerome şi d-l Jerome. Cei doi îl căutau pe Will. Ei i-au spus lui Will că d-l Jerome este tatăl său adevărat şi Cal este fratele lui. I-au mai spus că mama lui reală locuise în subteran şi plecase în suprasol împreună cu el când era mic, unde a fost adoptat de familia Burrows. Apoi, mama s-a reală, Sarah Jerome, se ascunsese. Will a acceptat să plece alături de Cal şi de d-l Jerome. S-au dus la casa familiei Jerome, unde Will şi-a văzut bunica reală, bunica Macaulay. Will s-a împrietenit şi cu giganticul motan Bartleby. Deşi plecase de la secţia de poliţie, Will încă se mai gândea la prietenul său, Chester. Între timp, Will s-a împrietenit şi cu unchiul Tam, fratele mamei sale reale. Unchiul Tam avea o mulţime de prieteni.
Printre aceşti prieteni se număra şi Imago, o matahală de om care se înţelegea foarte bine cu Tam. După mai multe zile, Will a vorbit cu Cal şi cu Tam şi au hotărât să-l salveze pe Chester, care să fugă alături de Will în suprasol, unde aveau să se ascundă de Styxi. Aşa că Will a plecat spre secţia de poliţie, loc de unde l-a salvat pe Chester. Au încercat să evadeze printr-un tunel secret ce ducea spre Oraşul Etern, un vechi oraş ce acum nu mai era populat. Din Oraşul Etern, Will şi Chester trebuiau să ajungă în suprasol.
Însă, la intrarea în tunelul secret, a apărut Cal, care spunea că şi el vrea să plece cu cei doi. În timp ce Will încerca să îl convingă pe Cal să rămână în subteran, nişte Styxi au apărut alături de o fetiţă. Fetiţa Styx se dovedi a fi Rebecca, aşa-zisa soră a lui Will. Ea era defapt o spioană trimisă de mică în casa familiei Burrows pentru a afla totul despre Will. Tatăl ei real era Lipitoare, un Styx care era duşmanul unchiului Tam. Styxii au reuşit să îl prindă pe Chester, dar Cal şi Will au apucat să fugă în Oraşul Etern, apoi în suprasol. S-au adăpostit câteva zile la mătuşica Jean iar Cal a pretins că este un văr de-al lui Will.
Apoi, s-au întors în Oraşul Etern, vrând să încerce iarăşi să îl salveze pe Chester. Nişte Styxi se aflau acolo, însă Will şi Chester au fost apăraţi de Tam şi prietenul său, Imago, care se aflau pe urmele Styxilor. Tam şi-a dat viaţa luptându-se cu Styxii, iar Imago i-a trimis pe Will şi pe Cal în Adâncuri, cu trenul minerilor, spunându-le că Chester va fi în siguranţă. Adâncurile erau locurile de sub Oraşul Etern, unde erau exilaţi prizonierii. În Adâncuri, Will şi Cal au dat de Chester, care fusese exilat. Will auzise de la Tam că tatăl său venise în oraşul subteran şi se afla şi el în Adâncuri acum. Asta îl făcu pe Will dornic să stea în Adâncuri. Poate avea să-şi găsească aşa-zisul tată!

AICI SE TERMINĂ SPOILERELE

„Tunele” este o carte interesantă dar nu are o acţiune prea alertă. Totuşi, merită să o citiţi dacă aveţi ocazia! Apoi, mergeţi „În Adâncuri” cu trenul minerilor, cumpărând ambele volume lansate la editura CORINT JUNIOR.